Monday, May 20, 2013

Islam dalam perlembagaan.

Bismillah..

Alhamdulillah dipanjatkan kesyukuran pd Allah Talla atas segala nikmat yg telah diberikan selama ini, Alhamdulillah!

Apa yg old school tajuk kat atas tu? Hm. Ramai yg beranggapan kerja dakwah, tarbiah ni kerja orang orang lama. Orang orang yg bertudung labuh. Orang orang yg BAIK kononnya. Walhal telah Allah sampaikan bahawa kita semua manusia ni diciptakan utk menjadi khalifah, menyampaikan perkara kebaikan. Meninggalkan kemungkaran.

Saya, to be honest, sangat sedih dengan statement saya yg diatas ni. Kerana ini memperlihatkan betapa kita, masyarakat malaysia masih sakit tenat yg ubatnya kita sendiri taknak makan.

Semua orang tahu, islam itu agama selamat. Tapi kita sendiri yg menolak dengan jayanya. Contoh?
Sistem demokrasi tempang negara kita yg telah dicontrol oleh rejim tertua Malaysia, Umno. (kasarnya!)
Apa perkaiatannya demokrasi dengan islam? Demokrasi sebenarnya berasal dr perkataan yunani. Bukan dr islam tu sendiri khususnya. Tapi sistem ini telah ditanamkan dlm perlembagaan Malaysia sejak zaman ayahanda kita, Tun Abd Rahman. There is no wrong jika demokrasi ini kita seratkan dlm pemerintahan Malaysia. Yg menjadi permasalahannya adalah apabila rakyat yg sepatutnya menjadi raja dalam memilih pemimpin negara kini menjadi pak turut kepada politik kotor kerajaan khususnya.

Dimana islam dalam menyelamatkan situasi ini? Ya, masih ada sebilangan rakyat Malaysia yg berusaha dalam menegakkan Haq dalam rangka memilih islam sebagai corak hidup mereka di Malaysia. tapi, hal ini ditentang oleh pihak kerajaan sendiri (mereka islam ok). Lihatlah betapa parahnya enyakit kita muslim berwarga negara Malaysia khususnya.

Takmau cakap panjang, Tapi kalau balik balik pd sirah zaman Rasululllah SAW memerintah Madinah, Sultan Ahmad AlFatih perintah Constantinople, dan lain lain pemerintahan dahulu, menjadi simbolik betapa islam itu digeruni oleh manusia seluruh perusuk dunia.

Tapi kita Malaysia? Islam hanya dalam perlembagaan. Sistemnya sistem kronism.
Sick.

No comments: