Friday, November 20, 2009

Sahabat itu buah hatiku~

Assalamualaikum..
Alhamdulillah, syukur sekali lagi atas pemberian terbesar dari Allah iaitu nikmat iman wa islam untuk hari ini dan insyAllah selamanya~


Alhamdulillah, saya sekarang di rumah, bebas dari cengkaman UiTM yg menganas biarpun di ladang, kolej mahupun di mana-mana. Syukur Allah berikan kesempatan untuk pulang ke rumah bersama keluarga tercinta! Alhamdulillah..

Loading...



Loading......



Loading.............



Tadi, sampai2 ja kat rumah, tiba2 teringat kolej. SEdang rakyat UiTM lain enak menikmati cuti sem yang agak lama, kami si peladang2 sibuk ber"praktikal". Biarpun baru seminggu bermulanya praktikal & saya menginap di kolej dahlia wa siding, rasa macam dah lama.. saya sebilik dengan nurul , izzati dan ika. Ika merupakan kawan lama baru saya. haha..
kawan baru ? hum.. xla baru, cuma baru kenal in this first sem. Melihat dia, teringat akan diriku suatu ketika dahulu. Mirip sangat!  Tapi, ika jauh lebih baik. Sungguh! saya cintakan dia, cinta sahabat dengan sahabatnya, hanya kerana Allah Taala. Moga Allah eratkan, kekalkan hubungan persahabatan kami, biarpun dia yang kelihatan amat selamberrr & agak rock2 gitu, tetapi dari gayanya seperti ingin mendalami islam secara lebih mendalam, Sungguh! namun agak terbatas mungkin. Kerana suasana UiTM ini yg membunuh, membunuh hati2 yang inginkan perubahan kepada kebaikan. Kejamnya suasana, dan mereka yg mencipta suasana itu. Namun, saya sedar, mengapa saya diciptakan. Saya cuba untuk perbaiki diri dan seterusnya menyeru yang lain insyAllah. Moga saya bisa membantunya, Moga Allah redha cita2 saya.

"Dan tidak Aku ciptakan manusia dan jin melainkan untuk berubudiah kepada kepada-Ku" (Surah az-Dzariyat:56)
...........................
..................
......
...
..
.
.



Sungguh!
Bila saya teringat nenek ika & yang lain, saya sedar yang saya bencikan cintakan lillahitaala sahabat2 saya sekarang. Saya tak kisah siapa mereka dahulu, mahupun kini. Saya tak sanggup buat apa sahaja buat mereka. Saya tahu mereka mahukan jalan yang lurus, biarpun beronak lagi berliku. Ramai manusia yang mahukan begitu, namun, halusnya jahiliah mengait sedikit demi sedikan hati mereka. Kerana kurangnya pendedahan pada islam, dan himpitan suasana dunia yang menipu, mereka jadi lalai. Saya juga begitu, kadang2 hati terasa kosong, hati terasa jauh dari Allah, meskipun yang terdekat itu Dia, yang menciptakan segala sesuatu.


"Dan apabila hamba-hamba-Ku bertanya kepadamu (Muhammad) tentang Aku, maka sesungguhnya Aku dekat. Aku kabulkan permohonan orang yang berdoa apabila dia berdoa kepada-Ku. Hendaklah mereka itu memenuhi (perintah)-Ku dan beriman kepada-Ku, agar mereka memperoleh kebenaran. Al-Baqoroh:186.


 Sahabat, tolong bantu saya, kuatkan saya, pimpin saya.
saya lemah,
bila saya bengkok.
tolong luruskan saya.
andai saya jatuh, hulurkanlah tanganmu,
agar bisa saya paut,
mengharung ranjau dunia~



4 comments:

N u r ! said...

ya ! moga Allah redha~
moga dpt jalan bersama ke jalan-Nya & terus ke Firdausi..
syg hg LILLAH ! :)

Fatimah Azahra said...

to N U R !
syg hg gak !
(:

miss GAZA said...

bukan mudah nk cr sahabat sejati.
dah jumpa, hargai dia.
jgn sia2kan.




kita xleh hdup law xdak sahabat.
nabi pon hdup bersahabat.
shabat yg sama2 berjuang dgn baginda.
kita apatah lg.
sgt2la perlukan sahabat.
utk bantu kita lam mdan dakwah sekarang ni.
so,
sayangilah mereka kerana ALLAH demi meraih redhoNya..

Fatimah Azahra said...

to miss GAZA ;
insyAllah kak,
doakan aku~

moga aku bisa mendapat sahabat yang benar2 sahabat..
(: