Sunday, March 28, 2010

Hargailah..

Mencari arah..
Assalamualaikum..
Alhamdulillah, syukur setingginya hanya kepada Tuhan sekalian alam, Allah, atas nikmat iman, islam, kesihatan, kehidupan, dan segalanya. Alhamdulillah hanya kepadaMu, ALLAH!

Semakin hari, saya semakin rasakan, umur saya semakin pendek..
Pendek untuk memperbanyakkan amalan, singkat untuk menepati janji2 yang masih banyak, kurang untuk berjasa pada islam, dan kekangan masa untuk mencapai redhaNya..
Saya takut, kalau2 saya mati dalam keadaan munafik, Allah x redha saya, saya takut.
Entah kenapa, tahun ni saya rasakan masa sangat singkat. Masa berlalu bagaikan air. Mengalir dengan deras. Tak sempat saya perbuat apa2. Saya takut, saya tidak dapat perbuat apa2 untuk islam.
Ya Allah, tenangkan aku~

Sem ni,
sejujurnya, saya dapat rasakan betapa Allah uji saya sesungguh2nya. hampir setiap hari saya menangis. Saya rasakan bagai ujian yang Allah berikan itu tidak mampu saya tanggung. padahal, Allah ada berfirman,

"Allah tidak akan membebani seseorang itu melainkan sesuai dengan kesanggupannya"
surah Al-Baqarah: 286

Sejujurnya, saya amat bz sem ni. Mungkin dengan jawatan yang saya sandang di Kolej. Kadang2 saya rasa ujian Allah itu bagaikan beban. Nauzubillah, sedangkan ujian itu semua tanda kasih sayang Allah pada saya. Dan saya sangat bersyukur dengan ke"bz"an saya sekarang ni, kerana, dengan mem"bz"kan diri dengan kerja2 islamlah yang membuatkan saya terasa bagai dunia itu mampu saya pegang, saya control, agar tidak dunia mengawal saya. Saya teringat kata2 seorang senior saya di MATRI,
"fatimah, jika kita tidak sibukkan diri kita dengan islam, diri yang lalai ini pasti akan sibukkan kita dengan dunia"
 Kata2 itu, masih tergiang2 di telinga saya. Dan hikmah yang paling saya nampak apabila saya bz ni, saya lebih menghargai masa yang saya ada, saya kurang membuang masa (mungkin), kurang borak2 kosong (ye ke?), kurang mengadap komputer (huh ?), kurang tidur (err ?), semuanya kurang.. Atas kekurangan inilah yang membuatkan saya makin rasa syukur kpd Allah, kerana nikmat masa itu saya hargai sebaiknya,
ya,
SEBAIKNYA~

P/s: Doakan saya sahabat!

4 comments:

~daLucky0ne~ said...

uh...
bile mne terase terbeban...
kmbali pd Dia...
i'Allah...
ati yg gndah akn jd tenang...
beban ini hnya di dunia...
beban ini yg mnentukn kehidupan kite d sane...
i'Allah...
barakallahufik..

Fatimah Azahra said...

huhu
2 laa
insyAllah
tmah cuba yg tebaik..
syukran kak aiman (:

MissGAZA (FasihahAdnan) said...

la yukalifullahu nafsan illa wus'aha..
timah kuat!
insyAllah..
:):):)

Fatimah Azahra said...

insyAllah
Allah juga yang Maha Mengetahui segalanya..
thax akak atas doanya!(: