Tuesday, August 31, 2010

Jangan pergi, ramadhan..

Ramadhan kian berlalu,
Namun saya kurang pasti apa yg telah saya kaut pada ramadhan kali ini,
Sungguh, diri terasa sangat rugi. Bila terfikir, saya menangis sendiri. Entah apa yang merasuk diri. Busy apa sampai lupa diri. Saya terasa teramat sedih. Allah, kalau ini ramadhan terakhirku, sungguh, rasa rugi menggunung tinggi, menjadi hamba Ilahi yang tidak mensyukuri ramadhan yang datang sekali kali.

Hati ini, terisikah dengan rahmat kasih sayang Allah?
Hati ini, disucikan kah dengan air nur kasih Ilahi?
Hati ini, penuh lagi dengan hasat dengki?
Hati ini, dipunya isepenuhnya cinta Ilahi ?
Hati ini, masih kotor?
Hati ini, punya hijab?
Hati ini, hati ini, hati ini...
Argh! saya malu pada Allah... Terasa hamba berdosa yang angkuh berjalan diatas tanah rata. Saya terasa seperti mahu madrasah ramadhan ini diulang lagi.. Ingin saya mengutip kembali mutiara ramadhan sebagai bekalan nanti..

Allah,
Ampunilah hambaMu ini,
Aku hanya manusia lemah lagi berdosa,
Sampaikanlah aku pada ramadhan berikutnya,
Agar aku bisa hargai ia sepenuhnya..

Allah,
ampuni aku atas kejahilanku,
Ampuni aku atas segala dosa2ku,
Ampuni aku atas segala khilafku,
Sungguh aku hanya manusia lupa,
Sering lupa, sering lalai,
Tolong peluk aku dengan HidayahMu Ya Rahim,
Tolong jaga aku dengan KasihMu Ya Rahman,
Tolong tolong tolong...

Allah,
Ampuni ibubapa serta keluargaku,
Ampuni dosa2 mereka yg terdahulu serta yang akan datang,
Aku mahu mereka melangkah ke syurgaMu,
Bersama2 aku,
Dalam redhaMu Ya Rabb..


Allah,
Tolong, ampuni dosa sahabat2 ku,
Dosa manusia yg aku cinta,
Dosa mereka yang bersama aku dilandasanMu,
Ampunilah Allah..
Aku mohon..
Moga dosa lalu menjadi pelonjak semangat baru untuk transformasi yg diredhai,
Moga khilaf lalu mematangkan kami,
Moga salah dulu menjadikan kami peka dengan ujianMu,
Menghargai dan mensyukuri hidayahMu,
Allah,
Eratkan ukhwah ini hanya keranaMu,
Aku ingin mereka bersama aku dalam syurgaMu..
Allah,
Moga Ukhwah ini berlandaskan keimanan...
Moga ukhwah ini bertahtakan cintaMu.....

No comments: