Monday, August 16, 2010

Tanah?

Tanah merah itu aku pijak lagi,
Tanah yg mana berbau tanah,
Busuk dan hina..
Tanah yg mencantum kulit melilit tubuh manusia..
Sungguh..
Aku terasa hina..

Tanah itu aku pijak lagi mencari arah dibumi ini,
Tanpa aku sedar betapa hina aku manusia tanah yg menghentam tanah setiap hari,
Aku umpama menindas diriku sendiri,
 Tanah dan manusia,
Sangat sinonim,
Tiada pisah manusia dan tanah,

Namun manusia masih angkuh berjalan di atas bumi,
Tanpa sedar ada yg Teratas memandang dia,
24 jam sehari tanpa tinggal,
dan manusia itu tegar melangkah menuju jalan tak berarah,
yang tanah itu menjadi bukti telapak kaki bergerak ke mana,
halal atau haram,
Suci atau hina,
Destinasi itu,
Dia diatas melihat segala..

Dan berjalan lagi manusia,
Angkuh tanpa mengingatiNya,
Lidah lincah menari mengatur tari rentak music tah apa-apa,
Ya dia manusia lupa,
Manusia tanah tak sedar diri,
manusia tanah busuk dan kotor..

Hai kau manusia,
Sedarlah diri,
Kelak kau akan dipanggil Ilahi,
Berada di dalam tanah seorang diri,
Sepi, gelap, sunyi,
Ditemani malaikat menyoal diri,
Apa kau bersedia membela diri?

No comments: