Thursday, May 17, 2012

There is an urgent need to change ;)

Baru baru ni ada join program under haluan :)
SEHARI BERSAMA MUROBBI :)
Membuat hati ni kembali segar macam pokok kena siram masa panas terik. Hilang dahaga :)
program sehari ja. drive dari perlis lepas subuh besama kak aisyah, kak arfah , kak majad and kak ekin. then sampai sungai petani around 830 am. start program dlm pkl 9 la lebih kurang. Ingatkan tak ramai, rupanya subhanallah, ramai sgt.. sahabat and sahibah semua dlm 30 40 org. ramai kan untuk memenuhi  surau kecik kat situ. hehe ;)

Pakcik baharom a.k.a murobbi kami share macam macam.
hakikatnya kehidupan kita ni, kita akan diseksa oleh apa yg kita cintai. contoh macam kita main DOTA, kita akan tegang mata siang mlm main game tu sbb kita CINTA benda tu kan? So tentukan yg mana lebih aula untuk dicintai, sebab itu penentu keseksaan atau kebahagian kita dlm bercinta. right? :)
Kerana iman tu sebenarnya ada dua bentuk, dlm bentuk cinta atau benci. Kita beriman kerana cintai Dia, untuk membina kecintaan itu juga mungkin kita bermula dgn benci utk beramal kemudian mendidik hati menjadi cinta yg mengubah kepada iman yg hakiki. Iman, mutiara dlm jiwa kita. kalau jiwa mencintai Allah, pasti seisi dunia tak mampu membelinya.  So that, there is an urgent need to change. Change to be better. sebab sunnah terbesar Rasululah adalah.. DAKWAH!
jadi jangan biarkan kemungkaran berlaku sebab kalau kita biar, kita ni part of it. Kalau kita biar adik kita main game sampai tak ingat nak solat without doing nothing, so kita terlibat sama dgn kemungkaran tu. At least, tegur banyak kali sampai dia baling kerusi pon takpa. asalkan kita jalankan kerja kita dlm menegakkan sunnah Nabi :)

Panjang and banyakkkkkkkkkkkkkkk lagi yg pakcik baharom share tp kesuntukan waktu nk type ni. IAllah nnt free ill continue this chapter, biiznillah :)



2 comments:

Wardatul Jannah said...

syukran ats perkongsian

Anonymous said...

syukran stas perkongsian