Sunday, December 26, 2010

Jalanku Pulang~

.

Bestkan nasyid ni? Sangat la mendalam maknanya bagi yg ingin memahami.
Bukanlah saya disini nak buat kesimpulan untuk lagu ni. Saja nak share ja kot? :)

Entah kenapa semenjak dua ni, banyak memikirkan perihal kehidupan. Bagaimana nak bagi hidup ni lebih bermakna, macam mana nak buang perangai2 kurang soleh dalam diri..
Yang paling ingin saya pupuk, Sabar~
Nak bagi diri ni jadi seorang yg penyabar, ada tips tak ?

 Sungguh masa yang berlalu itu hakikatnya satu ujian. Sedar tak sedar, bila kita fikirkan masa masa yang dah berlalu, ia menjadikan getaran hebat dalam diri untuk mengubah yg buruk jadi baik. atau yg baik di istiqomahkan.
Bukan senang? Kadang kadang hal lama menjadikan kita hilang semangat hidup kerana terasa berdosa atau jauh dari tuhan, tapi, apa yg kita lakukan untuk mengubahnya?
Semuanya terletak pada diri, 
Jangan salahkan orang sekeliling atas kesilapan diri kita. Kita tidak punya hak untuk membenci orang lain, kerana kita masing masing tak sempurna, dan setiap diri yg berdiri perlu saling lengkap melengkapi antara satu sama lain, sweet kan?
Allah jadikan manusia yg tak sempurna supaya semua manusia saling melengkapi yg lain, 
bukan menghukum yg lain kerana ketidak sempurnaan yg takkan pernah sempurna.
Haii fatimah, 
kena sedar ni..

Walau apa pun yang terjadi, kena lah hadapi dengan tabah. Masakan Allah zalim nak bagi kita berduka sepanjang masa? Mesti ada hikmah yg tak terlihat dengan mata kasar, yg perlu dilihat dengan mata hati..
Jadi, hati itu perlulah dibuka untuk menerima apa pun yang terjadi dengan rela hati. Kerana sungguh, Allah tahu diri kita lebih dari kita kenal diri kita kan? 
Moga hati yg cekal jadi milik kita. amin :)

15 comments:

sRik@ndiKebijaksanaan said...

ye la fatimah oi,,,
sjak ble tah dgr lagu unic ni,,,
hahahah,,

ko ni tak abs2 nk jiwangkan~

Fatimah Azahra said...

haha!
not that jiwang jiwangan kayak kamu!
hoh!

sRik@ndiKebijaksanaan said...

oooooo,,,,yeke,,
ko jiwang ngan markus 2 lebey,,,

Fatimah Azahra said...

yeah!
markus sygku!
rindunyaa~ haha!

Fatimah Azahra said...

yeah!
markus sygku!
rindunyaa~ haha!

sRik@ndiKebijaksanaan said...

ko ni mmg gatal ea~
adusH! kawan sape kah???

Fatimah Azahra said...

mmg aku gatal pon.
kat markus ja aku gatal!
hahahha!

kau jeles pesal?!

sRik@ndiKebijaksanaan said...

hahaha,,
sengal gle!

weh???
asal brat ati nk blik arau ea???
tiap kali ingt nk blik sana..mst sdey,,
tkut tak kuat,
sedey blik,,huhuhu
takut tak larat nk hadapi mcm2 lagi,,huhu

Fatimah Azahra said...

nurul ;
i feel the same now. takot nak hadapi manusia lain. plus, macam byk benda yg akan tejadi nanti. takoot..
:((

sRik@ndiKebijaksanaan said...

kan ko da makan biskot tiger~
mst ko kuatkan!

sRik@ndiKebijaksanaan said...

kan ko da makan biskot tiger~
mst ko kuatkan!

Fatimah Azahra said...

biskut tiger aku da expired..
tak kuat2 pon ni?
huhu
:)

hazirah hamidon said...

hee~lawak lar korang nie...
tapi sebenarnyer....zra pown rase bende yang same..
semoge ALLAH kuatkan kte sume ye sahabat....hee~

Fatimah Azahra said...

zira, nurul
moga Allah dihati kita ya sahabat?
(:

hazirah hamidon said...

INSYAALLAH....hee~