Saturday, May 15, 2010

Syukur

Jangan pernah berhenti berdoa, berdoa dan berdoa padaNya..

Dengan nama Allah yang Maha Pemurah Lagi Maha Pengasih lagi Maha Penyayang..

Alhamdulillah. Sekarang saya sudah berada di Perak. Bersama sama saya 3 orang rakan seperjuang saya di UiTM, Noorma, Hafizah, dan Mashanum. Saya senang bersama mereka.
Sebenarnya, di sini saya ingin kongsikan, betapa Allah itu tidak meninggalkan hamba hambaNya. Dan saya rasa akan itu.

Pada hari selasa, saya bersama 2 rakan saya, Mashanum dan Hafizah, kami bergerak sekali, dalam 1 kereta untuk ke Perak. Abang Mas bersama Ibunya mengiringi. Noorma bergerak sendiri bersama abangnya ke sana kerana rumahnya agak jauh dari kami. Sepanjang perjalanan, saya tidak berhenti berdoa semoga Allah permudahkan segala urusan ke sana dan Alhamdulillah segalanya berjalan lancar.Allah mudahkan perjalanan kami meskipun beberapa kali SESAT tapi alhamdulillah akhirnya sampai juga ke Hilir Perak, Perak.

Setibanya kami di sana, kami dikhabarkan bahawa kami tidak dapat tempat pengidapan. Dengan Maha Kasih Allah, Allah menyalurkan pertolongannya dengan menghantar seorang mak cik disitu. Makcik itu  menawarkan kami untuk tinggal dirumahnya buat sementara waktu. Kami tidak punya pilihan walaupun bagi kami, kami tidak mahu menyusahkan mak cik tersebut, tapi, kami terima tawarannya. Tinggalah kami berempat di rumah mak cik itu selama 3 hari 2 malam.
Makcik itu sangat baik. Masakannya sangat enak. Tiap pagi mak cik akan buat nasik lemak untuk dijual. Moga Allah murahkan rezeki makcik sekeluarga.

Pada hari khamis, kami dikejutkan dengan 1 berita. Kami dapat rumah untuk didiami. Alhamdulillah. Tak henti hati ini bertahmid mengucap syukur. Hanya Allah yang tahu betapa kami mensyukuri nikmat itu. Dan sesungguhnya, sepanjang saya berada di  Perak, tiap doa saya, hampir semuanya, Allah kabulkan. Saya merasa betapa saya tidak ditinggalkan. Allah bersama2 saya.

Rumah ini berada dalam kawasan LKM ( Lembaga Koko Malaysia) juga. Tidak jauh dari tempat kami praktikal. Tiap hari kami bekerja seawal jam 730 pagi sehingga 430 petang. Setiap yang kami kerjakan semuanya membuka minda kami dalam bidang ini. Dan saya terutamanya, sangat teruja dengan semua ini, kerana saya merupakan pengila choclate dan saya sangat excited dalam setiap apa yang dipelajari. Harapnya, suatu hari nanti, saya bisa punya ladang koko sendiri, supaya taklah saya membazir duit beli choclate hari2. Hee.

Orang Perak sangat baik lagi peramah. Bila jumpa ja mesti saling bertegur sapa. Kami lansung tidak rasa tersisih. Pada hari kami pindah rumah, ada seorang pakcik dan keluarganya membantu kami mengangkat barang, dan membawa kami membeli dapur gas memandangkan rumah kami tiada dapur gas untuk memasak. Sungguh, pertolongan Allah itu dekat. Segala urusan kami sangat Allah mudahkan. Alhamdulillah, terima kasih Allah. Saya sangat bahagia di sini. Moga Allah merahmati semua yang telah membantu kami secara langsung mahupun tak langsung. Syukran Jiddan!

“Wahai orang yang beriman, Sekiranya kamu membantu urusan Allah, maka Allah akan membantu urusan kamu, dan mengkuhkan kaki-kaki kamu” Surah Muhammad, ayat 7.  

Wahai sahabat2ku, doakan saya disini. Semoga diberi kekuatan untuk terus istiqamah dijalanNya. Dan Semoga kalian menggunakan masa sebaiknya sepanjang cuti sem ini.

“…dan janganlah kamu berputus asa dari rahmat serta pertolongan Allah. Sesungguhnya tidak berputus asa dari rahmat dan pertolongan Allah itu melainkan kaum yang kafir” Surah Yusuf ayat 87.

Semoga kita tidak tergolong dalam orang2 yang rugi...

1 comment:

~daLucky0ne~ said...

DIA sntiasa ade...
no worries=)